Heey Frozen Duckies, en welkom bij alweer de derde blogpost. Ook zo vlak
voor de feestdagen krijgen jullie nog een update van onze game. Er is in de
afgelopen weken natuurlijk veel bijgekomen en veranderd qua features in onze
game R.U.L.E.
Maar wat is er dan zoal veranderd? Een aanpassing die op het
eerste gezicht opvalt, is het perspectief. De vorige versie van de game
bevatten nog een top-down perspectief, maar op dit moment hebben we een veel
meer awesome perspectief. Je ziet de wereld namelijk een soort schuin. De game
is nog steeds 2D, maar het is geen rechte projectie van bovenaf. Nu kunnen de
spelers, de enemies en de projectiles ook voor en achter muren langs vliegen en
lopen. De collision detection is hierdoor niet heel veel moeilijker geworden,
wat deze werkt achter de schermen nog steeds met het top-down perspectief. Over
collision detection gesproken, ook de enemies lopen nu niet meer door de muren
heen. De rode enemies vinden hun weg nu d.m.v. onze nieuw toegevoegde
pathfinding en steering.
Zie hieronder een awesome filmpje ter demonstratie van onder
andere het perspectief.
Zoals te zien in de video zijn er ook coole explosies
toegevoegd. Deze explosies zien er zo cool uit door de particles, die ook nieuw
zijn! Ook hebben we alt fire toegevoegd. Tijdens het afvuren van deze en andere
projectielen zul je merken dat we nu ook epic geluidjes hebben, voor zowel de
explosies als de kogels. Bij het afvuren van kogels kan nu ook beter gericht
worden, dit wordt medemogelijk gemaakt door een pointing laser. Een andere
nieuwe feature is de screenshake. Als de alt fire een muur of een enemy raakt,
explodeert deze waardoor er een screenshake plaatsvindt. Ook de doodgaan animatie
van de speler is toegevoegd, en de doodgaan animatie van de enemies is
aangepast. Deze animaties zijn nu super smooth! Ten tweede is er een spawn
animatie van enemies gemaakt. Hierdoor faden enemies in aan het begin en
tijdens een wave. Over waves gesproken, elke wave bestaat nu uit drie groepen
van enemies. En na elke 3 waves begint een nieuw level.
Een andere nieuwe feature die gelijk opvalt bij het starten
van de game, zijn de menu’s. Zo hebben we een startmenu, een optie menu en een
pauze menu toegevoegd. Deze menu’s hebben opties zoals spelen in fullscreen of
in windowed mode. Ook kun je de particle dichtheid aanpassen, en d.m.v. sliders
kun je het gewenste muziek en geluid volume kiezen. Verder is er een optie op
rumble aan of uit te zetten. Aan het einde van game, wanneer het game over is,
verschijnt het highscore menu. In dit menu kan de speler zijn naam invoeren,
als hij een plek in de lijst heeft bemachtigd. Deze highscores kunnen ook
vanuit het startmenu bereikt worden. Verder zijn er meerdere highscorelijsten toegevoegd,
zoals singleplayer en multiplayer. De highscore lijst bevat meerdere lijsten omdat
we ook verschillende modi hebben toegevoegd, echter zijn deze nog niet geïmplementeerd.
Deze modi zijn singleplayer
modern, singleplayer carnage, singleplayer classic en multiplayer modern. Van
deze modi hebben we tot nu toe alleen singleplayer modern en multiplayer modern
geïmplementeerd.
Midterm presentatie:
Afgelopen woensdag was de midterm presentatie. Tijdens dit
event was het de bedoeling om aan andere teams en de begeleiders te laten zien
wat je zoal hebt uitgespookt de afgelopen weken. Dus ook Frozen Duck Games gaf
hier een presentatie. Eerst vertelde onze eigen Herman en Victor iets over de
progressie en de toekomstige plannen van het project. Dit werd vervolgd door
een demo van de game. Na afloop van de 5 minuten durende presentatie, konden er
vragen worden gesteld door het publiek. We werden o.a. gecomplimenteerd door Jeroen
Fokker voor onze collision detection.
Teambuilding:
Gisteravond vond er een epic battle plaats tussen de props
en de hunters. Ondanks alle rondvliegende kogels en gewelddadige crowbars, ging
de overwinning toch over het algemeen naar de props. Nu hebben we het hier natuurlijk
over de game prophunt! Gisteravond deed Frozen Duck Games aan teambuilding door
gezellig samen te gamen. Na prophunt werd de strijdbijl nog niet begraven, en
werd er wraak gezocht in de gamemode Murder. Blijkbaar schuilen er extreem
sneaky murderers onder de Frozen Duck Games teamleden.
PS. Voor iedereen die nieuwsgierig naar de verloop van zaken
tijdens onze vergaderingen. Hier volgt een foto met Victor’s extreem rechte
handschrift. Plus een vurige discussie tussen Herman en Toby, die
klaarblijkelijk is gewonnen door Toby met 99-1.
Victor's fantastische aantekeningen |
Dit is alweer het einde van deze blogpost. Frozen Duck Games
wenst iedereen alvast een fijne kerst en een Gelukkig Nieuwjaar. See you next
year!
-Frozen Duck Games
Geen opmerkingen:
Een reactie posten